Szkoła Podstawowa Integracyjna nr 21 im. Kornela Makuszyńskiego

... O CO TU CHODZI?

Samorząd uczniowski jest jedną z organizacji, która ma wpływ na życie szkoły, starając się przy tym aby forma działania była urozmaicona i atrakcyjna. Ponieważ uczniowie mają trudności w organizowaniu i wykonywaniu różnych zadań, samorząd dąży do tego, aby umożliwić im uczestniczenie w różnorodnych sytuacjach wychowawczych, tym samym inspirując ich do działania.

Do kompetencji (czyli uprawnień) samorządu uczniowskiego należy przedstawianie radzie szkoły, radzie pedagogicznej i dyrektorowi wniosków i opinii we wszystkich sprawach dotyczących uczniów. Samorząd ma między innymi możliwość zgłaszania propozycji poprawek do statutu szkoły, na przykład dotyczących powołania szkolnego rzecznika praw ucznia. Ma także prawo zapoznać się ze szkolnym programem nauczania oraz wymaganiami, jakie są stawiane przed uczniami wszystkich klas. Gdy dyrektor przygotowuje ocenę pracy nauczyciela, powinien także poprosić samorząd o opinię w tej sprawie. W gestii samorządu pozostaje współ organizowanie życia kulturalnego szkoły i redagowanie szkolnej gazetki. Formy działania samorządu mogą być bardzo różne - zaczynając od organizowania dyskotek, szkolnego kółka teatralnego czy sklepiku, a kończąc na samopomocy i innych akcjach na rzecz dzieci potrzebujących wsparcia. Ważną dziedziną działalności samorządu są prawa ucznia. Samorząd może zarówno proponować rozwiązania, obejmujące całą szkołę (np. zapobieganie przemocy), jak i bronić praw pojedynczych uczniów (np. napisać pozytywną opinię w sprawie ucznia, który ostatnio coś przeskrobał i grożą mu poważne konsekwencje). Dobrym pomysłem jest stworzenie skrzynki praw ucznia, do której uczniowie mogą wkładać swoje skargi i postulaty - na przykład na zbyt dużą liczbę klasówek tygodniowo czy propozycje zorganizowania zajęć karate. Mówiąc o samorządzie w szkole, warto pamiętać o innej jego formie - samorządzie klasowym. Większość decyzji w klasie można podjąć metodą głosowania i uzgadniania, warto jednak wybrać przewodniczącego klasy i jej skarbnika - zwykle to właśnie przewodniczący reprezentuje klasę w radzie samorządu uczniowskiego szkoły. Osobą, która podejmuje wszystkie najważniejsze decyzje w szkole, jest dyrektor - warto, by stał się on sojusznikiem samorządu. Dlatego dobrze jest informować go o waszych pomysłach, przekonywać o ich sensowności i poprosić o pomoc przy realizacji. Samorząd uczniowski może wybrać swojego opiekuna spośród nauczycieli - od tego wyboru naprawdę sporo zależy.