Szkoła Podstawowa Integracyjna nr 21 im. Kornela Makuszyńskiego

Motto projektu:  „Można się różnić - tylko trzeba się różnić pięknie”.

Grant:

TOLERANCJA I INTEGRACJA

 PROJEKT SPI 21 

IM. KORNELA MAKUSZYŃSKIEGO

W KOSZALINIE

 T- jak tolerancja

Cel projektu

Nadrzędnym celem edukacji jest wspomaganie dziecka w jego całościowym rozwoju, tak, aby nastąpił rozkwit osobowości ucznia, który będzie przygotowany do życia w zgodzie z ludźmi i samym sobą.„Uczeń bowiem jest jednostką unikalną, charakteryzującą się niepowtarzalnym bagażem doświadczeń i wiedzy oraz odmiennymi predyspozycjami. Nauczyciel podąża za uczącym się, uwzględniając jego zdolności [...] i sposób reagowania na określone bodźce.”(M. Szczepańska: Program autorski- warto spróbować. Słupsk 2000  „Image”).

Jednak nie podąża biernie! Wskazuje drogę, realizując założone główne cele:

1.kształtuje rozumienie pojęć takich, jak: tolerancja, integracja

2.rozwija osobowość dziecka

3.omawia zasady i normy społeczne

4.pomaga w odnalezieniu różnic i podobieństw między ludźmi

5.buduje pozytywny obraz samego siebie i innych

6.rozwija umiejętności pozytywnego myślenia o rzeczywistości

7.zmniejsza dystans wobec innego człowieka

8.rozwija umiejętności współpracy w grupie

9.rozwija umiejętności konstruktywnego rozwiązywania konfliktów

10.przeciwdziałanie agresji i przemocy;

a także cele szczegółowe (wyrażone są opisem zachowań pożądanych, które powinny zaistnieć u dzieci, jak też ich rodziców.)

 

Dziecko:

- wie, w jaki sposób różnicować emocje

- uświadamia sobie, jak bardzo wszyscy różnią się od siebie

- dostrzega uczucia i przeżycia innych, dzieli się swoimi przeżyciami

- dostrzega pozytywne cechy u siebie i innych

- wie, że może szukać bezpieczeństwa

- jest dumne z przynależności do społeczności szkolnej

- przedstawia sytuacje, w których czuje się ważne, a w których niepewne

- poznaje uczucia innych i próbuje je zaakceptować

- uświadamia sobie, że wszyscy spotykamy się z sytuacjami, w których czujemy się zle

- próbuje wybierać pozytywne, przyjazne, pokojowe sytuacje,

- częściej korzysta z magicznych słów: np. dziękuję, przepraszam, proszę,

- umie nazwać i pokazać: ból, strach, miłość, przyjaźń,

- wyciąga wnioski

- widzi, że dobrym światem rządzą pewne reguły

 

Rodzic:

- dostrzega indywidualność swojego dziecka w reagowaniu na świat  i innych ludzi

- dostrzega uczucia i przeżycia swojego i innych dzieci

- wie, że w rodzinie dziecko powinno szukać bezpieczeństwa

- jest dumny z dziecka

Cele emocjonalne, wolicjonalne(dziecko i rodzic/opiekun)

- chce wczuwać się w smutki i radości innych

- odczuwa chęć spieszenia innym z pomocą

- chce i potrafi okazywać uczucia wobec osób bliskich

- ma świadomość, że można zmienić swoje postępowanie

 

Dzięki realizacji tego programu dziecko nauczy się: postrzegać siebie i rozumieć swoje uczucia, uczestniczyć w zabawach grupowych, pokojowo rozwiązywać problemy, brać odpowiedzialność za działania.

Kto jest inicjatorem/ autorem pomysłu projektu

  • Julita Lachowska - naucz. edukacji wczesnoszkolnej
  • Violetta Prokopowicz- naucz. przyrody
  • Matylda Wojciechowska- naucz. informatyki i techniki
  • Rada Rodziców przy SPI nr 21 w Koszalinie

Do kogo adresowany jest projekt

Niepowtarzalna rola edukacji szkolnej umożliwia w delikatny i niezwykle przemyślany sposób wdrożenie dziecka w otaczający go świat wiedzy, umiejętności, społecznie pożądanych zachowań.„W tym okresie należy dzieciom ukazać złożoność świata i miejsce człowieka w środowisku przyrodniczym, społecznym i kulturowym, rozwijać i ukierunkować ciekawość poznawczą [...]. Nawet najwspanialszy, nowoczesny program nie wystarczy w procesie kształcenia dzieci. Wymaga od nauczyciela zorganizowania optymalnego środowiska, sytuacji obfitujących w przeżycia dzieci, angażujących ich aktywność”

( I. Żywno: Zintegrowana edukacja w klasach I – III. Materiały metodyczne dla nauczycieli. CEN. Koszalin 2000r.) 

Nie można pominąć rozwijania u ucznia zdolności rozumowania, wyobraźni, właściwego osądu i poczucia odpowiedzialności.

Proces wychowania zobowiązuje wychowawcę i wszystkie osoby odpowiedzialne za włączanie młodego człowieka w świat ludzi doceniających dobro, życzliwość, wzajemny szacunek, do respektowania norm społecznych i prawidłowego rozumienia takich pojęć jak: pojęć integracja, tolerancja. Powodzenie gwarantuje współpraca z rodzicami/opiekunami prawnymi dziecka.

Nazwa partnera lokalnego

1.Przedszkole Integracyjne w Koszalinie (grupa sześciolatków)

2.Miejska Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Koszalinie

3.Bałtycki Teatr Dramatyczny w Koszalinie (aktorzy)

4.Centrum Kultury 105 w Koszalinie (animator)

5.Pałac Młodzieży w Koszalinie (Teatr „Na Bosaka”)

Działania, jakie będą podejmowane w ramach projektu

1.Ogłoszenie konkursów: film, praca plastyczna, opowiadanie, zdjęcia...

2.Powołanie Wielkiej Kapituły; Założenie Księgi Wielkiej Kapituły- Wprowadzenie systemu stałego monitorowania norm i zasad postępowania; -Comiesięczne apele, podczas których dyrektor udzieli pochwał (lub upomnień) klasom czy uczniom wskazanym przez Kapitułę

3.Prowadzenie Banku informacji;

4.Założenie Poczty Szkolnej- Doceniam i dziękuję; powołanie przedstawicieli Poczty Szkolnej; tu: wypowiedzi pisemne dzieci na temat : Doceniam, dziękuję…

5.Wpisy do Księgi

6.Skrzynia rozstrzygająca problemy; Pedagog, rewalidatorzy, terapeuci pracujący na terenie naszej placówki oraz pracownicy MPP-P; praca w grupie, w której pojawił się problem

7.Spotkania z aktorami, klaunami, animatorami- Warsztaty prowadzone przez nauczycieli; zabawy integracyjne organizowane przez Klaunów („Kulki”). Podział na 3 grupy wiekowe: Przedszkole Integracyjne w Koszalinie i Kl, 0; kl. I- II; kl. III;

Grupy z kl. IV-VI losują, która przygotuje z aktorem dramę.

Inni stają się żywo reagującymi obserwatorami.

8.Organizacja Dnia Wiosny -Projekcja filmów nakręconych przez uczniów ; Wystawy: fotograficzna i plastyczna inspirowane głównym hasłem programu: „Można się różnić – tylko trzeba się różnić pięknie”  (Jadwiga Bińczycka: Dziecko i tolerancja. Nowa Szkoła 1981 nr 8, s. 485); 

KARAOKE- „Śpiewać każdy może”- piosenki z różnych stron świata; Zawody sportowe z udziałem dzieci niepełnosprawnych ruchowo; Grillowo, odlotowo…- spotkanie na świeżym powietrzu, poczęstunek przygotowany przez Radę Rodziców

9.Organizacja Happeningu-Podsumowanie akcji

Wręczenie dyplomów przez Wielką Kapitułę;

Występ teatru „Na Bosaka” (młodzież z Pałacu Młodzieży);

Prezentacje klas w związku z hasłem dnia- W jeden dzień dookoła świata ( potrawy, taniec, flaga, zwyczaje, kolory skóry…);Bicie rekordu- wielka litera T- jak tolerancja;

Marsz ul. Spasowskiego

10.Wręczanie przechodniej Statuetki roku  „Klasa z klasą!”

11.Pedagogizacje, warsztaty- pracownicy MPP-P, pedagog szkolny: pedagogizacje  na podstawie prezentacji multimedialnej; podział rodziców/opiekunów prawnych na 2 grupy;

12.Zajęcia wychowawcze -Każdy nauczyciel prowadzący grupę wybiera nie mniej niż 5 zagadnień. Opracowuje konspekty, realizuje.

13. Dzień otwarty szkoły- Włączenie do dekoracji haseł związanych z integracją, tolerancją; Występ artystyczny dzieci zdrowych i niepełnosprawnych ruchowo. Prowadzenie spotkania inspirowanego zapełnianiem treścią haseł: tolerancja, integracja, przeciwdziałanie przemocy.

Oprowadzanie gości po szkole- dolny hol dzieci poruszające się na wózkach inwalidzkich.

14.Opracowywanie i wdrażanie kontraktów

Opis zaangażowania uczestników społeczności szkolnej w realizację projektu

Opracowano zadania skierowane na: nauczyciela, ucznia, rodziców/opiekunów prawnych  dzieci.

A nasze  motto?: „Można się różnić – tylko trzeba się różnić pięknie”  daje nam inspirację do działania!!! Wierzymy, że gdy tylko przystąpimy do realizacji projektu, wdrożymy w życie nasze pomysły. Wspólnie z dziećmi, ich rodzicami zbudujemy w szkole i jej najbliższym otoczeniu atmosferę zrozumienia, akceptacji i szacunku, przełamiemy bariery. Z większą swobodą będziemy budować właściwy klimat szkoły i środowiska lokalnego.

Charakterystyka problemów związanych z przemocą i agresją w szkole, którym ma przeciwdziałać zgłaszany projekt

W szkole integracyjnej akceptacja względem niepełnosprawnych kolegów i koleżanek jest punktem wyjścia do rozwijania postawy tolerancji w szeroko rozumianym zakresie. Codzienne kontakty dzieci zdrowych i niepełnosprawnych sprzyjają poznawaniu siebie nawzajem. Wobec dzieci niepełnosprawnych zdarzają się  przejawy odrzucenia i nietolerancji, czasem  agresji słownej, a bywa, że i fizycznej. Ale zdarzają się  również sytuacje odwrotne.

Uzasadnienie wyboru grupy adresatów projektu

Adresatem projektu są wszystkie zespoły klasowe ( kl.I-VI), nauczyciele, rodzice i pracownicy szkoły. Konieczne jest uświadomienie wszystkim adresatom, że istnieje problem przemocy. Można jednak wszystko zmienić budując zdrowe zasady, przestrzegać ich i na co dzień mówić o tolerancji i integracji w całej społeczności szkolnej.

Uzasadnienie przydatności projektu dla społeczności lokalnej

Podjęte działania utrwalą pozytywne wzorce i pożądane społecznie zachowania!

Brak tolerancji zaostrza konflikty społeczne, antagonizuje członków grupy społecznej. Nietolerancja może prowadzić do zdarzeń wymykających się spod kontroli i przynoszących tragiczne skutki. Sprzyja temu kryzys wartości i autorytetów, osłabienie więzi rodzinnych. Dodatkowo agresywne wzorce upowszechniają i promują środki masowego przekazu, które zamiast potępiać negatywne zachowania, często je nagłaśniają w poszukiwaniu sensacji.

 Problem tolerancji i nietolerancji jest bardzo ważnym zjawiskiem w świecie dorosłych. Szczególnej jednak powagi nabiera wtedy, gdy chodzi o środowisko szkolne, dziecięce. Dzieci muszą dopiero nauczyć się postępowania zgodnego z zasadami tolerancji. W szkole integracyjnej akceptacja względem niepełnosprawnych kolegów i koleżanek jest punktem wyjścia do rozwijania postawy tolerancji i integracji w szeroko rozumianym zakresie.

 

Spodziewane rezultaty

 

Przyznamy przechodnią Statuetkę roku  „Klasa z klasą!”, bo nasi podopieczni i ich opiekunowie będą:

  • respektować prawa  innych osób!
  • uznawać ich wolność!
  • dostrzegać i akceptować indywidualne różnice między ludźmi!
  • rozwiną umiejętność słuchania, komunikowania się i rozumienia innych!

Nastąpi otwarcie na myśli i filozofię innych, racjonalne zbliżanie się do nieznanego!

Wierzymy, że wszyscy biorący udział w projekcie uznają, że nikt nie ma monopolu na prawdę!

 

 

 Patroni medialni

 

Głos Koszaliński

Radio Koszalin    

 

TKK Max    

 

 

Pisza o nas na stronie Radia Koszalin