Motto projektu: „Można się różnić - tylko trzeba się różnić pięknie”.
Grant:
TOLERANCJA I INTEGRACJA
PROJEKT SPI 21
IM. KORNELA MAKUSZYŃSKIEGO
W KOSZALINIE
T- jak tolerancja
Cel projektu
Nadrzędnym celem edukacji jest wspomaganie dziecka w jego całościowym rozwoju, tak, aby nastąpił rozkwit osobowości ucznia, który będzie przygotowany do życia w zgodzie z ludźmi i samym sobą.„Uczeń bowiem jest jednostką unikalną, charakteryzującą się niepowtarzalnym bagażem doświadczeń i wiedzy oraz odmiennymi predyspozycjami. Nauczyciel podąża za uczącym się, uwzględniając jego zdolności [...] i sposób reagowania na określone bodźce.”(M. Szczepańska: Program autorski- warto spróbować. Słupsk 2000 „Image”).
Jednak nie podąża biernie! Wskazuje drogę, realizując założone główne cele:
1.kształtuje rozumienie pojęć takich, jak: tolerancja, integracja
2.rozwija osobowość dziecka
3.omawia zasady i normy społeczne
4.pomaga w odnalezieniu różnic i podobieństw między ludźmi
5.buduje pozytywny obraz samego siebie i innych
6.rozwija umiejętności pozytywnego myślenia o rzeczywistości
7.zmniejsza dystans wobec innego człowieka
8.rozwija umiejętności współpracy w grupie
9.rozwija umiejętności konstruktywnego rozwiązywania konfliktów
10.przeciwdziałanie agresji i przemocy;
a także cele szczegółowe (wyrażone są opisem zachowań pożądanych, które powinny zaistnieć u dzieci, jak też ich rodziców.)
Dziecko:
- wie, w jaki sposób różnicować emocje
- uświadamia sobie, jak bardzo wszyscy różnią się od siebie
- dostrzega uczucia i przeżycia innych, dzieli się swoimi przeżyciami
- dostrzega pozytywne cechy u siebie i innych
- wie, że może szukać bezpieczeństwa
- jest dumne z przynależności do społeczności szkolnej
- przedstawia sytuacje, w których czuje się ważne, a w których niepewne
- poznaje uczucia innych i próbuje je zaakceptować
- uświadamia sobie, że wszyscy spotykamy się z sytuacjami, w których czujemy się zle
- próbuje wybierać pozytywne, przyjazne, pokojowe sytuacje,
- częściej korzysta z magicznych słów: np. dziękuję, przepraszam, proszę,
- umie nazwać i pokazać: ból, strach, miłość, przyjaźń,
- wyciąga wnioski
- widzi, że dobrym światem rządzą pewne reguły
Rodzic:
- dostrzega indywidualność swojego dziecka w reagowaniu na świat i innych ludzi
- dostrzega uczucia i przeżycia swojego i innych dzieci
- wie, że w rodzinie dziecko powinno szukać bezpieczeństwa
- jest dumny z dziecka
Cele emocjonalne, wolicjonalne(dziecko i rodzic/opiekun)
- chce wczuwać się w smutki i radości innych
- odczuwa chęć spieszenia innym z pomocą
- chce i potrafi okazywać uczucia wobec osób bliskich
- ma świadomość, że można zmienić swoje postępowanie
Dzięki realizacji tego programu dziecko nauczy się: postrzegać siebie i rozumieć swoje uczucia, uczestniczyć w zabawach grupowych, pokojowo rozwiązywać problemy, brać odpowiedzialność za działania.
Kto jest inicjatorem/ autorem pomysłu projektu
- Julita Lachowska - naucz. edukacji wczesnoszkolnej
- Violetta Prokopowicz- naucz. przyrody
- Matylda Wojciechowska- naucz. informatyki i techniki
- Rada Rodziców przy SPI nr 21 w Koszalinie
Do kogo adresowany jest projekt
Niepowtarzalna rola edukacji szkolnej umożliwia w delikatny i niezwykle przemyślany sposób wdrożenie dziecka w otaczający go świat wiedzy, umiejętności, społecznie pożądanych zachowań.„W tym okresie należy dzieciom ukazać złożoność świata i miejsce człowieka w środowisku przyrodniczym, społecznym i kulturowym, rozwijać i ukierunkować ciekawość poznawczą [...]. Nawet najwspanialszy, nowoczesny program nie wystarczy w procesie kształcenia dzieci. Wymaga od nauczyciela zorganizowania optymalnego środowiska, sytuacji obfitujących w przeżycia dzieci, angażujących ich aktywność”
( I. Żywno: Zintegrowana edukacja w klasach I – III. Materiały metodyczne dla nauczycieli. CEN. Koszalin 2000r.)
Nie można pominąć rozwijania u ucznia zdolności rozumowania, wyobraźni, właściwego osądu i poczucia odpowiedzialności.
Proces wychowania zobowiązuje wychowawcę i wszystkie osoby odpowiedzialne za włączanie młodego człowieka w świat ludzi doceniających dobro, życzliwość, wzajemny szacunek, do respektowania norm społecznych i prawidłowego rozumienia takich pojęć jak: pojęć integracja, tolerancja. Powodzenie gwarantuje współpraca z rodzicami/opiekunami prawnymi dziecka.
Nazwa partnera lokalnego
1.Przedszkole Integracyjne w Koszalinie (grupa sześciolatków)
2.Miejska Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Koszalinie
3.Bałtycki Teatr Dramatyczny w Koszalinie (aktorzy)
4.Centrum Kultury 105 w Koszalinie (animator)
5.Pałac Młodzieży w Koszalinie (Teatr „Na Bosaka”)
Działania, jakie będą podejmowane w ramach projektu
1.Ogłoszenie konkursów: film, praca plastyczna, opowiadanie, zdjęcia...
2.Powołanie Wielkiej Kapituły; Założenie Księgi Wielkiej Kapituły- Wprowadzenie systemu stałego monitorowania norm i zasad postępowania; -Comiesięczne apele, podczas których dyrektor udzieli pochwał (lub upomnień) klasom czy uczniom wskazanym przez Kapitułę
3.Prowadzenie Banku informacji;
4.Założenie Poczty Szkolnej- Doceniam i dziękuję; powołanie przedstawicieli Poczty Szkolnej; tu: wypowiedzi pisemne dzieci na temat : Doceniam, dziękuję…
5.Wpisy do Księgi
6.Skrzynia rozstrzygająca problemy; Pedagog, rewalidatorzy, terapeuci pracujący na terenie naszej placówki oraz pracownicy MPP-P; praca w grupie, w której pojawił się problem
7.Spotkania z aktorami, klaunami, animatorami- Warsztaty prowadzone przez nauczycieli; zabawy integracyjne organizowane przez Klaunów („Kulki”). Podział na 3 grupy wiekowe: Przedszkole Integracyjne w Koszalinie i Kl, 0; kl. I- II; kl. III;
Grupy z kl. IV-VI losują, która przygotuje z aktorem dramę.
Inni stają się żywo reagującymi obserwatorami.
8.Organizacja Dnia Wiosny -Projekcja filmów nakręconych przez uczniów ; Wystawy: fotograficzna i plastyczna inspirowane głównym hasłem programu: „Można się różnić – tylko trzeba się różnić pięknie” (Jadwiga Bińczycka: Dziecko i tolerancja. Nowa Szkoła 1981 nr 8, s. 485);
KARAOKE- „Śpiewać każdy może”- piosenki z różnych stron świata; Zawody sportowe z udziałem dzieci niepełnosprawnych ruchowo; Grillowo, odlotowo…- spotkanie na świeżym powietrzu, poczęstunek przygotowany przez Radę Rodziców
9.Organizacja Happeningu-Podsumowanie akcji
Wręczenie dyplomów przez Wielką Kapitułę;
Występ teatru „Na Bosaka” (młodzież z Pałacu Młodzieży);
Prezentacje klas w związku z hasłem dnia- W jeden dzień dookoła świata ( potrawy, taniec, flaga, zwyczaje, kolory skóry…);Bicie rekordu- wielka litera T- jak tolerancja;
Marsz ul. Spasowskiego
10.Wręczanie przechodniej Statuetki roku „Klasa z klasą!”
11.Pedagogizacje, warsztaty- pracownicy MPP-P, pedagog szkolny: pedagogizacje na podstawie prezentacji multimedialnej; podział rodziców/opiekunów prawnych na 2 grupy;
12.Zajęcia wychowawcze -Każdy nauczyciel prowadzący grupę wybiera nie mniej niż 5 zagadnień. Opracowuje konspekty, realizuje.
13. Dzień otwarty szkoły- Włączenie do dekoracji haseł związanych z integracją, tolerancją; Występ artystyczny dzieci zdrowych i niepełnosprawnych ruchowo. Prowadzenie spotkania inspirowanego zapełnianiem treścią haseł: tolerancja, integracja, przeciwdziałanie przemocy.
Oprowadzanie gości po szkole- dolny hol dzieci poruszające się na wózkach inwalidzkich.
14.Opracowywanie i wdrażanie kontraktów
Opis zaangażowania uczestników społeczności szkolnej w realizację projektu
Opracowano zadania skierowane na: nauczyciela, ucznia, rodziców/opiekunów prawnych dzieci.
A nasze motto?: „Można się różnić – tylko trzeba się różnić pięknie” daje nam inspirację do działania!!! Wierzymy, że gdy tylko przystąpimy do realizacji projektu, wdrożymy w życie nasze pomysły. Wspólnie z dziećmi, ich rodzicami zbudujemy w szkole i jej najbliższym otoczeniu atmosferę zrozumienia, akceptacji i szacunku, przełamiemy bariery. Z większą swobodą będziemy budować właściwy klimat szkoły i środowiska lokalnego.
Charakterystyka problemów związanych z przemocą i agresją w szkole, którym ma przeciwdziałać zgłaszany projekt
W szkole integracyjnej akceptacja względem niepełnosprawnych kolegów i koleżanek jest punktem wyjścia do rozwijania postawy tolerancji w szeroko rozumianym zakresie. Codzienne kontakty dzieci zdrowych i niepełnosprawnych sprzyjają poznawaniu siebie nawzajem. Wobec dzieci niepełnosprawnych zdarzają się przejawy odrzucenia i nietolerancji, czasem agresji słownej, a bywa, że i fizycznej. Ale zdarzają się również sytuacje odwrotne.
Uzasadnienie wyboru grupy adresatów projektu
Adresatem projektu są wszystkie zespoły klasowe ( kl.I-VI), nauczyciele, rodzice i pracownicy szkoły. Konieczne jest uświadomienie wszystkim adresatom, że istnieje problem przemocy. Można jednak wszystko zmienić budując zdrowe zasady, przestrzegać ich i na co dzień mówić o tolerancji i integracji w całej społeczności szkolnej.
Uzasadnienie przydatności projektu dla społeczności lokalnej
Podjęte działania utrwalą pozytywne wzorce i pożądane społecznie zachowania!
Brak tolerancji zaostrza konflikty społeczne, antagonizuje członków grupy społecznej. Nietolerancja może prowadzić do zdarzeń wymykających się spod kontroli i przynoszących tragiczne skutki. Sprzyja temu kryzys wartości i autorytetów, osłabienie więzi rodzinnych. Dodatkowo agresywne wzorce upowszechniają i promują środki masowego przekazu, które zamiast potępiać negatywne zachowania, często je nagłaśniają w poszukiwaniu sensacji.
Problem tolerancji i nietolerancji jest bardzo ważnym zjawiskiem w świecie dorosłych. Szczególnej jednak powagi nabiera wtedy, gdy chodzi o środowisko szkolne, dziecięce. Dzieci muszą dopiero nauczyć się postępowania zgodnego z zasadami tolerancji. W szkole integracyjnej akceptacja względem niepełnosprawnych kolegów i koleżanek jest punktem wyjścia do rozwijania postawy tolerancji i integracji w szeroko rozumianym zakresie.
Spodziewane rezultaty
Przyznamy przechodnią Statuetkę roku „Klasa z klasą!”, bo nasi podopieczni i ich opiekunowie będą:
- respektować prawa innych osób!
- uznawać ich wolność!
- dostrzegać i akceptować indywidualne różnice między ludźmi!
- rozwiną umiejętność słuchania, komunikowania się i rozumienia innych!
Nastąpi otwarcie na myśli i filozofię innych, racjonalne zbliżanie się do nieznanego!
Wierzymy, że wszyscy biorący udział w projekcie uznają, że nikt nie ma monopolu na prawdę!
Patroni medialni
Głos Koszaliński
Radio Koszalin
TKK Max
Pisza o nas na stronie Radia Koszalin